Jumaat, 7 Oktober 2011

tahu tak mcmana jalan di buat??

Assalamualaikum

pergi kerja pukul 8.00 pagi balik dalam pukul 7.00ptg...sekarang ini,JKR tengah banyak kerja..lebih-lebih lagi bahagian jalan...hari ini sehari suntuk aku jaga jalan...nasib baik lah kat Desa Idaman tu banyak pokok...so,tak ada lah muka aku hitam sangat...banyak pengalaman yang aku dapat...so,sedang aku tak ada benda nak update nie....meh,aku kongsi sedikit apa yang aku belajar hari nie...buat menambah pengetahuan korang...at least ada something lah korang baca blog aku nie...huauauauaa....ketawa nak bangga..ye tak?
ok,kita serius sekarang...ilmu nie...

mula-mula sekali kalau nak buat jalan...kita kena buat subgred...mcm gambar kat bawah nie...



lebar selalu 4 atau 4 Point sumthing ....standard JKR lah...ketebalan 250mm...

selepas itu?


mesin ini untuk compaction atau dalam bahasa melayu nya pemadatan...bila dah compact seelok-eloknya akan di korek lubang untuk mengira berapa tebal crusher run yang telah di letak.....contoh kalau buat jalan 200meter...so,kita akan korek sekurang-kurangnya 3 lubang untuk mengambil average..kalau terkurang,kontraktor terpaksa lah tambah lagi crusher run...

pastu akan di buat ujian CBR


ini lah ujian CBR..ujian ini menggunakan lori yang melebihi 4tan sebab bnda ini akan menolak jika berat yang di kenakan itu terlalu minima dari 4tan.

langkah seterusnya adalah tack coat



akan di spary pada tempat yang telah di compact tadi....di sembur dengan rata..

selepas itu korang akan letak premix guna mesin paver nie...tadi aku duduk bahagian atas dia..panas gila masa tengah "lay"....aku tak tahu lah mcmana oarang yang buat kerja tu boleh tahan...kadang-kadang aku kesian jugak...ok,sambung pada yang tadi..kat bawah tu gambar paver ye anak-anak...XD




bitumen nie jenis ACW 20..

*jika hujan lagi bagus sebab bitumen ini panas tau...suhu dari atas lori adalah 110...jika kurang tak boleh di gunakan...so,kalau hujan..akan cepat mengeraskan bitumen..



benda ini di panggil penumetic tyre roller..kat bawah dia ada air yang akan menyejukkan bitumen...di samping akan melekatkan bitumen antara satu sama lain.




lastly akan di buat coring...seperti gambar di atas...dengan cara menebuk jalan yang telah siap untuk mengetahui ketebalan jalan itu...

*tadi masa aku pergi site coring ini belum di buat lagi..

so,hanya ini sahaja yang aku dapat kongsikan..sorry jika ada yang terkurang..

5 pegkritik hebat:

Tanpa Nama berkata...

maaf, statement nie salah...*jika hujan lagi bagus sebab bitumen ini panas tau...suhu dari atas lori adalah 110...jika kurang tak boleh di gunakan...so,kalau hujan..akan cepat mengeraskan bitumen......

Kalau hujan x bagus, sebab hujan akan menyejukkan premix dan memberi kesan ke atas pemadatan. Rongga akan terbentuk apabila air yang terperangkap mula menyejat melalui liang udara dalam lapisan turapan yg akhirnya memberi kesan kpd kestabilan dan ketahanan lapisan.

Tanpa Nama berkata...

dan air lagi satu statement salah adalah air kat pneumatic tyre roller tu bkn utk menyejukkan bitumen...dan bukan utk melekatkan bitumen antara satu sama lain..ia hanaylah utk tidak emmbenarkan premix lekat kat tayar

mohamad faiz berkata...

thumbs up

mohamad faiz berkata...

thumbs up

Tanpa Nama berkata...

setuju dgn pandangan 2 teratas td..

Catat Ulasan

copyright@ by cik ayu mentary